کد مطلب:286614 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:392

حاج شیخ حسنعلی نخودکی (اصفهانی) و توسل در مسجد جمکران
مرحوم آیةاللَّه حائری مرقوم داشته اند: جناب آقای حاج شیخ عبداللَّه مهرجردی، از وعاظ مشهور خراسان بوده و متجاوز از چهل سال است كه ایشان را به خوبی می شناسم و آدم فاضل و درست و با محبتی است؛ ایشان در اواخر سلطنت رضا پهلوی - كه بر اهل علم خیلی سخت گرفته بود - به مرحوم حاج شیخ حسنعلی مراجعه می كند تا از راهنمایی های معنوی او بهره مند گردد و راه حلی برای مشكلی كه داشته بیابد - مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی، معروف به دستگیری معنوی بود - حاج شیخ حسنعلی ظاهرا پس از إعمال قدرت خاصی می گویند: حل مشكل شما برای اینكه به نظام وظیفه نروی و معاف شوی، مشروط به این است كه به قم بروی و در مسجد جمكران قم، به حضرت صاحب الامر (علیه آلاف التحیه و الثناء) متوسّل شوی.

ایشان به قم می آیند و به مسجد جمكران می روند و به حضرت متوسّل می شوند. در نتیجه، خواب می بینند كه در مسجد یا حیاط آن هستند و ظاهرا خادمه ای به ایشان می گوید: حضرت حجت (سلام اللَّه علیه) در مجاورت مسجد تشریف دارند؛ و حاج شیخ را خدمت امام علیه السلام راهنمایی می كند...

آقای مهرجردی می گفت: یادم نیست كه خود آقا یا من، صحبت معافیت از نظام وظیفه را پیش كشیدم، فرمود: ما آن را درست كردیم. از خواب بیدار شدم و از سابق یك معافیت یك ساله، به عنوان مرض یا عذر دیگر - یادم نیست - داشتم. هر موقع كه نیاز به نشان دادن می شد، همان برگ موقت را - كه مدت ها بود وقت آن تمام شده بود - نشان می دادم و رفع گرفتاری می شد؛ تا چند سال به این گونه بود تا آنكه مشمول بخشودگی گردیدم. [1] .


[1] سرّ دلبران، ص 244با اندكي تصرف در عبارات.